Green deal ilmastosopimus solmittiin; vaihtoehtoisista käyttövoimista valtavirtaa
Torstaina 22.11.2018 autoala, liikenne- ja viestintäministeriö sekä ympäristöministeriö solmivat vapaaehtoisen ’Green deal’ ilmastosopimuksen. Sopimuksen tarkoituksena on edistää liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämistä tukemalla autokannan siirtymistä nolla- ja vähäpäästöiseksi.
Maailmalla paljon puhuttanut IPCC:n ilmastoraportti toi esiin uuden 1,5 asteen maksimi lämpenemisrajan, kun aiemmin on ollut puhetta 2 asteen lämpenemisen ylärajasta. Tämä uusi lukema vaatii siis entistä suurempia ja nopeampia päästövähennyksiä tavoiterajan sisällä pysymiseen.
”Päästöjen vähentämiseen tarvitaan huikea määrä teknologista kehitystä. Meiltä kaikilta vaaditaan myös kestäviä valintoja ja vastuunottoa tulevaisuudesta. Autoalan kanssa solmittava Green deal on tärkeä askel liikenteen päästövähennysten polulla”, asunto-, energia-, ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen sanoo.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on samaa mieltä: ”Viidennes kasvihuonekaasupäästöistä tulee liikenteestä, ja siksi autoala ja valtio tarvitsevat yhteisiä konkreettisia ilmastotavoitteita, joiden avulla vähennämme autoilun ja raskaan liikenteen päästöjä. Nyt yhteinen tehtävämme on muuttaa autokantaa nolla- ja vähäpäästöiseksi. Teemme vaihtoehtoisista käyttövoimista valtavirtaa”
Tavoitteena on siis edistää vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien autojen markkinaosuutta niin, että vuoden 2025 loppuun mennessä ainakin 25% ensirekisteröidyistä ajoneuvoista olisi muita kun perinteisiä bensiini- tai dieselautoja. ’Green deal’ ilmastosopimus on osa keskipitkän aikavälin suunnitelmaa, jonka tavoitteena on vähentää liikenteen päästöt puoleen vuoteen 2030 mennessä. Pitkän aikavälin tavoitteena on, että liikenne Suomessa olisi hiiletöntä vuoteen 2045 mennessä.
Tämän kaltaiset muutokset sekä valtion tavoitteet uudistaa liikenteen verotusta niin, että se edistäisi nolla- ja vähäpäästöisten autojen hankintoja, luovat uudenlaista haastetta sekä mahdollisuuksia autokorjaamoalalle. Esimerkiksi sähkö- ja hybridiautojen ilmastoinnin huollossa käytettävä öljy ei saa johtaa sähköä, joten on käytettävä erikoisöljyä. Ongelmia tuottaa myös esimerkiksi akkujen suuri koko ja paino sekä se, että usein sähkö- tai hybridiautojen huoltotoimenpiteitä varten akku pitää poistaa ajoneuvosta asianmukaisesti. Korjaamot jotka osaavat ajoissa varautua sähköautojen tuomiin uusiin haasteisiin, ovat vahvoilla tulevaisuudessa.
Sähköautojen akut ovat yleisesti ottaen asennettu ajoneuvon pohjaan, eli akut on saatava pois alakautta. Tähän tarvitaan siis nostin, joka jättää ajoneuvon alaosan täysin vapaaksi, kuten 2-pilarinostin. Pilarinostimet eivät kuitenkaan ole aina, tilasta riippuen, mahdollinen vaihtoehto. Olemme Finnkoneella ensimmäisenä Suomessa tuoneet markkinoille autonostimen, joka yhdistää saksinostimen ja kaksipilarinostimen parhaat puolet. Kyseessä on Allegri Pratik autonostin, jolla ajoneuvo nostetaan 2-pilarinostimen tavoin, mutta nostokäpälät on kiinnitetty saksinostimen runkoon. Täten auton pohja jää kokonaan vapaaksi, mutta nostin ei vie liikaa tilaa korjaamolta, koska tielle ei jää kaksipilarinostimen pilareita.
Nostimen lisäksi Allegri on kehittänyt juuri sähkö- ja hybridiautoja varten suunnitellun IDEAL apunostimen, joka on heidän Pratik nostimen kanssa yhteensopivaksi rakennettu hybridi- sekä sähköautojen akkujen nosto-/laskulaite. IDEAL nostimen avulla sähköautojen erittäin painavien akkujen irrotus ja kiinnitys onnistuu erittäin kätevästi. Normaalin ylös/alas liikkeen lisäksi, IDEAL mahdollistaa kunkin nostopöydän kulman nostamisen erikseen, jonka avulla sähköautojen akut on helppo kiinnittää paikoilleen. Tämän lisäksi se soveltuu erinomaisesti myös vaihteiston sekä moottorin irrotus- ja asennustöihin.
Sähkö- ja hybridiautojen lisääntyminen markkinoilla vaatii korjaamoilta kykyä sopeutua uuteen tilanteeseen tulevaisuudessa ja olemme Finnkoneella valmiit tukemaan korjaamoja toimittamalla uusiin haasteisiin soveltuvat työkalut, ammattilaisilta ammattilaisille.
Lähde: Ympäristöministeriön tiedote 22.11.2018 ’Suomen autoala ja valtio tekivät ilmastosopimuksen’