Ilmastoinnin uudet aineet

Uusien autojen ilmastoinnissa ollaan siirtymässä maailmanlaajuisesti uuteen R1234yf kylmäaineeseen. Vaikka tehtävä on sama kuin vanhoilla aineilla, eroaa tämä monilta osin käytössä olevista, kuten yleinen R134 kylmäaine. Suurin syy siihen siirtymisessä on ollut uuden aineen pienempi ympäristörasitus. Kun vanhan tetrafluorietaanin (R134) viitearvo on 1300, on uuden tetrafluoripropeenin (R1234yf) viitearvo vain 4. EU:n määräämä raja-arvo on 150.

Korjaamon kannalta asiaa hankaloittaa se, että kumpikin aine vaatii omat ilmastoinnin huoltolaitteensa käsittelyä varten. Joitakin yhdistelmälaitteita toki löytyy, kuten OK Clima TFT Bigas. Myös aineiden hinnassa ero on suuri, mikä tuntuu erityisesti auton omistajan kukkarossa.

Käytännössä korjaamoissa on oltava entistäkin huolellisempia, koska aineita ei keskenään saa sekoittaa. Ilmastoinnin huoltojen tekijöiden vastuu ja vaatimukset pätevät tässäkin.

Vaatimukset eivät koske pelkkiä kylmäaineita, vaan myös öljyjä ja väriaineita. Hybridiautoille on myös omat aineensa. Niissä on öljyjen osalta erilaiset vaatimukset, koska niiden sähkönjohtavuus on otettava huomioon. Jotta asiat selviäisivät, kokosimme tähän muutamia vihjeitä ja ohjeita, jotka olemme asiakkaiden kanssa todenneet toimiviksi.

1. Hanki kummallekin aineelle oma laite
Yhdistelmälaitteiden, eli laitteiden, jotka käsittelevät sekä R134 että R1234yf-ainetta, hinta ei ole niin edullinen, että säästöä syntyisi kun valitaan yhdistelmälaite verrattuna kahteen laitteeseen. Myös laitteiden toimintavarmuus on parempi, kun ne käsittelevät vain yhtä ainetta. Ja virheiden mahdollisuus pienenee.

2. Hybridit
Jos huollat sekä hybridiautoja että tavallisia, hanki laite, jossa on erikseen öljyt kummallekin automallille ja ohjelma, joka vaihtaa öljyn.

3.  Kouluttaudu
Sen lisäksi, että ilmastoinnin huoltojen tekijällä tulee olla vaadittava pätevyys, on kouluttautumisesta hyötyä myös päivittäisessä toiminnassa.

4. Muista huoltaa laitteet
Varmista laitteiden kunnollinen toiminta pitämällä ne kunnossa. Suodattimet tulisi vaihtaa kerran vuodessa ja vaaka pitää kalibroida. Kun huollon ajoittaa talveen, ei sesongin aikana menetetä arvokkaita päiviä laiteongelmien takia.

5. Laita koko paketti kerralla kuntoon
Hanki kaikki tarvittava kerralla. Näin päivittäisessä toiminnassa ei tarvitse kiroilla puuttuvia tarvikkeita tai ihmetellä millä tehdä kun eteen tuleekin hybridiauto. Me neuvomme ja autamme rahoituksessa, jos haluat hankkia laitteet esimerkiksi leasingillä.

Ilmastoinnin huolto


Kiinnostuitko? Pyydä tarjous tai soita 09 3508 1020